גרשון הכהן: משושן הבירה לערבות הנגב – איזון אקטיבי ותבונה שלטונית

תקציר: משושן הבירה לערבות הנגב - זה שיעור אקטואלי למדינת ישראל, באוזלת ידה, להגנה על היהודים בנגב מפני אימת כנופיות הבדואים, שחזרו לעצמן מזמן, אחרי פסק הזמן של ראשית המלחמה. המדינה לבדה אינה יכולה. השיטה הפרסית העות'מנית מציעה דרך אחרת, שאכן מתחילה להינקט היום: לאפשר למותקפים להתארגן ולעמוד על נפשם. המהלך הזה בתוספת תמיכת הריבון ישיבו למערכת את האיזון שאבד לה…

[בתמונה: מה שניתן ללמות מההתנהלות השלטונית של המלך אחשוורוש (כשאיננו שיכור...) לדרך הנכונה להחזיר ריבונות לנגב. התמונה היא צילון מסך מכתבת 'כאן 11']
[בתמונה: מה שניתן ללמות מההתנהלות השלטונית של המלך אחשוורוש (כשאיננו שיכור...) לדרך הנכונה להחזיר ריבונות לנגב. התמונה היא צילון מסך מכתבת 'כאן 11']

[לאסופת המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא אזורי סְפַ‏ר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

עודכן ב- 21 במרץ 2024

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏.

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

*  *  *

אחרי שהמן נתלה על העץ, עדין נותרה במלוא תוקפה גזרת השמד שנשלחה לכל המדינות בחתימת המלך. על זה אסתר מבקשת מהמלך:

״אם על המלך טוב ואם מצאתי חן לפניו וכשר הדבר לפני המלך וטובה אני בעיניו, יכתב להשיב את הספרים מחשבת המן בן המדתא האגגי אשר כתב לאבד את היהודים אשר בכל מדינות המלך.״ (אסתר, ח׳ ו׳).

[בתמונה: יש מה ללמוד מההתנהלות השלטונית של המלך אחשוורוש... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי elicesp לאתר Pixabay]
[בתמונה: יש מה ללמוד מההתנהלות השלטונית של המלך אחשוורוש... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי elicesp לאתר Pixabay]

תשובת המלך מחייבת ביאור: נראה כאילו מתחמק מהיענות לבקשת אסתר

כדאי לעיין בתשובת המלך: ״ויאמר המלך לאסתר המלכה ולמרדכי היהודי, הנה בית המן נתתי לאסתר ואותו תלו על העץ על אשר שלח ידו ביהודים. ואתם כתבו על היהודים כטוב בעיניכם בשם המלך, וחתמו בטבעת המלך, כי כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתם בטבעת המלך אין להשיב.״ (אסתר, ח׳ ז׳-ח׳).

מפרש שם המלבי״ם את משמעותה האסטרטגית של תשובת המלך: המלך לא יכול להרשות לעצמו להיתפס כל כך בלתי עקבי בהוראותיו - לשלוח אגרת לכל השרים והמדינות להשמיד ולאבד את כל היהודים וחודש אחר כך לשלוח אגרת ביטול. אבל המלך יכול להעביר מסר מהדהד על כוונותיו; והמסר מתבטא בתליית המן ובמסירת בית המן לאסתר בהדגשת הסיבה : ״על אשר שלח ידו ביהודים״.

למסר הזה תהיה עוצמה בהכוונת הדרך המפרשת לשאלה כיצד לנהוג עם פקודות המלך. בהתייחסות לאגרות בלבד האגרות נראות סותרות זו את זו והשרים בכל מדינות המלך יבקשו הכוונה מפרשת.

[בתמונה: רבי מאיר לייבוש (מלבי"ם). התמונה הועלתה לויקיפדיה ע"י מוסד הרב קוק ע"י הוצאת הספרים אחי-אסף, ירושלים, שנת 1961 - הרי"ל מימון, שרי המאה. התמונה ברשות הציבור]
[בתמונה: רבי מאיר לייבוש (מלבי"ם). התמונה הועלתה לויקיפדיה ע"י מוסד הרב קוק ע"י הוצאת הספרים אחי-אסף, ירושלים, שנת 1961 - הרי"ל מימון, שרי המאה. התמונה ברשות הציבור]
בכרזה: האלוף במיל' גרשון הכהן: המלך לא יכול להרשות לעצמו להיתפס כל כך בלתי עקבי בהוראותיו; אבל, בפעולות מסוימות, הוא יכול להעביר מסר מהדהד על כוונותיו! [הכרזה: ייצור ידע]
בכרזה: האלוף במיל' גרשון הכהן: המלך לא יכול להרשות לעצמו להיתפס כל כך בלתי עקבי בהוראותיו; אבל, בפעולות מסוימות, הוא יכול להעביר מסר מהדהד על כוונותיו! הכרזה: ייצור ידע]

אין סתירה...

מוסיף המלבי״ם משל: למה הדבר דומה?

אם פקודה ראשונה אומרת לראובן להכות את שמעון; ופקודה שניה אומרת לראובן לא להכות את שמעון, הסתירה זועקת. אבל, אם לעומת זאת פקודה אחת אומרת לראובן להכות את שמעון; והפקודה השנייה אומרת לשמעון להכות את ראובן, כאן אין סתירה; וזה בדיוק מה שנכתב באגרת השנייה שנכתבה על ידי מרדכי ואסתר.

בהוספת המסר שהמן נתלה וביתו ניתן לאסתר, האנשים יבינו שגם אם אכן קיימת פקודה להכות ביהודים, סופו של מי שעושה זאת יהיה כסופו של המן. כך הייתה האיגרת השנייה שהוציאו מרדכי ואסתר: ״להיות היהודים עתידים ליום הזה להינקם מאויביהם״ (אסתר ח׳, י״ג).

[בתמונה: "איזון אקטיבי"... אם פקודה ראשונה אומרת לראובן להכות את שמעון; ופקודה שניה אומרת לראובן לא להכות את שמעון, הסתירה זועקת. אבל, אם לעומת זאת פקודה אחת אומרת לראובן להכות את שמעון; והפקודה השנייה אומרת לשמעון להכות את ראובן, כאן אין סתירה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy Marco לאתר Pixabay]
[בתמונה: "איזון אקטיבי"... אם פקודה ראשונה אומרת לראובן להכות את שמעון; ופקודה שניה אומרת לראובן לא להכות את שמעון, הסתירה זועקת. אבל, אם לעומת זאת פקודה אחת אומרת לראובן להכות את שמעון; והפקודה השנייה אומרת לשמעון להכות את ראובן, כאן אין סתירה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy Marco לאתר Pixabay]

וכך בהכוונת המלך, ואגרות אסתר ומרדכי, נוצר בימי הפורים בממלכת פרס איזון אקטיבי:

״נקהלו היהודים בעריהם בכל מדינות המלך אחשוורוש לשלוח יד במבקשי רעתם, ואיש לא עמד לפניהם כי נפל פחדם על כל העמים״ (אסתר ט׳, ב׳).

לומדים כאן דרך עתיקת יומין בשיטת שלטון מזרח תיכונית, שהגענו אליה בעל כורחנו: לא המלך מגן בעצמו באופן אקטיבי על היהודים מפני שונאיהם; אלא מעניק להם אישור מלכותי להילחם בברכת המלך. המלך יכול לסייע ביצירת האווירה המתאימה הידועה בפתגם המשמעותי: ״נחנא מעא אל חיט אל וואקף״ ופירושו ״אנחנו עם הקיר הניצב איתן״. התמיכה המעשית שהעניק המלך למאבק היהודים התבטאה בתליית המן ובמסר שככה יקרה למי שישלח ידו ביהודים.

ביטוי מהדהד כזה לכוונת המלך יחד עם לחימה אקטיבית של היהודים לעמוד ולהגן על נפשם ורכושם הם המחוללים את הסדר והיציבות הריבונית.
בכרזה - האלוף במיל' גרשון הכהן: לומדים כאן דרך עתיקת יומין בשיטת שלטון מזרח תיכונית. לא המלך מגן בעצמו באופן אקטיבי על היהודים מפני שונאיהם;  אלא מעניק להם אישור מלכותי להילחם בברכת המלך. ביטוי מהדהד כזה לכוונת המלך יחד עם לחימה אקטיבית של היהודים לעמוד ולהגן על נפשם ורכושם הם המחוללים את הסדר והיציבות הריבונית. [הכרזה: ייצור ידע]
בכרזה - האלוף במיל' גרשון הכהן: לומדים כאן דרך עתיקת יומין בשיטת שלטון מזרח תיכונית. לא המלך מגן בעצמו באופן אקטיבי על היהודים מפני שונאיהם;  אלא מעניק להם אישור מלכותי להילחם בברכת המלך. ביטוי מהדהד כזה לכוונת המלך יחד עם לחימה אקטיבית של היהודים לעמוד ולהגן על נפשם ורכושם הם המחוללים את הסדר והיציבות הריבונית. הכרזה: ייצור ידע]

משושן הבירה לערבות הנגב: זה שיעור אקטואלי למדינת ישראל, באזלת ידה להגנה על היהודים בנגב מפני אימת כנופיות הבדואים. המדינה לבדה אינה יכולה. השיטה הפרסית העות'מנית מציעה דרך אחרת: לאפשר למותקפים להתארגן ולעמוד על נפשם. המהלך הזה בתוספת תמיכת הריבון ישיבו למערכת את האיזון שאבד לה.

[בתמונה: ירי חי בכביש 40 ליד באר שבע, 22 באפריל 2018 (צילום מסך מתוך סרטון יו טיוב)]
[בתמונה: ירי חי בכביש 40 ליד באר שבע, 22 באפריל 2018 (צילום מסך מתוך סרטון יו טיוב)]

[לאסופת המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא אזורי סְפַ‏ר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

.

3 thoughts on “גרשון הכהן: משושן הבירה לערבות הנגב – איזון אקטיבי ותבונה שלטונית

  1. לחץ דמוגרפי של מיליוני ערבים ידרוס ישראל,
    אם לא נצליח להעביר את כל הערבים למדינותיהם.
    *
    יהודים וערבים לא מסוגלים ולא מוכרחים לחיות במדינה משותפת .
    מדינה ערבית, ללא יהודים, נוסדה בשומרון ועזה.
    הפרדה מעם זר תתחיל רק לאחר שכל הערבים ממערב לירדן –
    יהפכו לאזרחי מדינה מינוס שלהם.
    לכל ערבים פלסטינים מגיעה אזרחות מדינתם החדשה.
    זו זכות ולא עונש.
    *
    הפרדת שני העמים על בסיס האזרחות זה שלב הכרחי
    לשחרור ארצנו גם ביהודה ושומרון.
    הפרדה מן הערבים תבוצע בשלושה שלבים:
    אזרחות אחידה לכל ערבים פלסטינים >
    > ניתוק כלכלי > העברה לערים ללא יהודים עקב חוסר פרנסה בישראל.

    עדיף להעסיק בישראל רק ערבים עם תעודות של רשות הערבית.
    בהדרגה כל ערבים מקומיים ייקלטו ברמאללה, שכם, ג'נין, קלקיליה,
    טולכרם, חברון, יריחו, אבו-דיס, בית-לחם, עזה וכו'.
    *
    הגיע הזמן לשחרר את ה"נכבשים" ולהשוות זכויות ערבים בירושלים,
    חיפה ויפו – לזכויות יהודים ברמאללה, שכם ועזה .
    די לכפות אזרחות (או תושבות) ישראלית על לאום עוין !
    אזרחות פלסטינית-ירדנית ☪️, אבו-דיס ושועפאט – לערבים ,
    אזרחות ישראלית ✡️ וירושלים – ליהודים !
    *
    אין צורך בחילופי שטחים.
    בהעדר פרנסה בישראל – הערבים יסתלקו בעצמם.
    *
    רוב היהודים נגד מדינה משותפת עם הערבים.
    הקואליציה שתגשים רצון העם תקבל יותר מ-80 מנדטים.

  2. אני חושב שצריך גם וגם.
    המדינה חייבת לפעול באופן יזום במבצע גדול ומשמעותי ומבצעים שמטרתם לקסח את הדשא באופן שוטף.
    אבל צריך גם לתת לאוכלוסיה האזרחית ולחיילים בשטחי האימון ובבסיסים את היכולת להגן על עצמם במקרה בו המדינה לא מצליחה למנוע את פעילות הטרוריסטים (והם טרוריסטים, שלא יהיה ספק). היום כל אזרח חושש והטרוריסטים מולכים בשטח.

    זה אומר קודם כל שינוי דיסקט ובעקבותיו – חקיקה שלא תשאיר לשופטים שיקול דעת, עם עונשים כבדים ביותר, כולל פגיעה כלכלית קשה. נקודת המוצא תמיד תהיה שהמגן על עצמו צודק וצריך להוכיח אחרת בכמה ערכאות כדי לפגוע במישהו שמגן על עצמו. כל מי שרק מנסה לפגע כאילו ביצע את זממו ודמו בראשו. אכיפה ברמות אחרות לחלוטין. פעילות יזומה. סיוע לשומר החדש ולמשמר האזרחי כולל מתן סמכויות. ועוד.

  3. חולק עליך, אין מצב שהמדינה "אינה יכולה", רק משיקולים פולטייים פנימיים צרים- אף ממשלה בישראל אינה חפצה להתמודד עם הבעיה ופשוט מעבירה אותה לממשל שאחריה. אבוי לנו עם מישהו יקח ברצינות את האפשרות שממשלה מעבירה את הבעיה לאזרחים.
    אמנם- יש ניסיונות לעשות כך כמו "המשמר האזרחי" או השומר הצעיר הנחלצים להגנהמפני הטרור החקלאי. אבל זה ברירת מחדל! כאשר הרשויות כמו המשטרה והעיקר מערכת המשפט אינם מגבים התנגדות בודדים למעט מקרי קיצון כמו דרומי ועכשיו בארד מואשם ברצח.. והתושבים מתפלצים מחמת טמטוםם השלטון ומערכת המשפט
    לשם יש לכוון את הביוקורת ולא להניח להם עד שיעשו מעשה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *